Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vadászgép a múltból (92)

2008.03.23
Vadászgép a múltból

 

 

Egy rozsdás légcsavartoll az első tárgy, amit észrevesz az ember, amikor odaér a feltárási munkálatok helyszínére, Abony térségébe. A jelenlegi feltételezések szerint itt találták meg ugyanis a közelmúltban Bejczy József százados – a Puma vadászezred 101/3-as századának néhai parancsnoka – 1944. november negyedikén lezuhant Messerschmitt-vadászgépének (Me–109 G típus) roncsait. (Ami a feltételezéseket illeti, szakemberek azért hívják fel a figyelmet az óvatosabb fogalmazásra, mert teljes konkrétsággal például DNS-vizsgálat döntheti el, ki is az, akinek földi maradványait megtalálták – a szerk.)
A munkálatokban az MH 86. Szolnok Helikopterezred, a Szolnoki Repülőmúzeum, az MH 1. Tűzszerész- és Hadihajós Ezred, a Magyar Veterán Repülők Szövetségének roncskutató csoportja, valamint a Pest Megyei Múzeum (Cegléd) munkatársai vettek részt.

– Ismereteim szerint most először van esély arra, hogy a második világháború során Magyarország légtérben hősi halált halt magyar pilóta földi maradványait megtaláljuk, és megadjuk neki a végtisztességet – mondta a kutatás utolsó előtti napján Orosz Zoltán dandártábornok, a szolnoki helikopterezred parancsnoka. Hangsúlyozta: ebből a vadászgéptípusból magyar gép maradványai eddig nem kerültek elő. A mostani munkálatok során fellelt alkatrészek tehát ebből a szempontból is nagy jelentőségűek.

A géproncs felkutatásának ötlete 1998-ban fogalmazódott meg először, ám akkoriban semmilyen nyomot nem találtak. Idén nyáron azonban a korabeli térképek alapján, valamint GPS-mérések felhasználásával megállapították a roncs melletti egykori tanya helyszínét. A hajdani szemtanúk segítségével behatárolták a maradványok relatív helyzetét, majd keretes fémkeresővel a roncs pontos helye is azonosíthatóvá vált. Ezt követően a kutatók talajrétegenként napi egy métert haladva érték el a közel négyméteres mélységet, ahol megtalálták a repülőgép motorját. A motor fölül eltávolított talajból előkerültek a gép jellegzetes darabjai: légcsavartollak, törzs- és szárnydarabok. A roncsban nagy mennyiségű lőszert is találtak, mentesítésüket a tűzszerészek végezték. A leleteket a repülőmúzeumba szállítják, ahol a konzerválás után tavasztól lesznek láthatók.

A szemtanúk szerint Bezczy József századost a gép közelben temették el, így sírjának felkutatása is folyamatosan zajlott.

– Tű a szénakazalban – válaszolt a kutatás utolsó előtti napján a sír megtalálásának esélyét firtató kérdésünkre Magó Károly főtörzsőrmester, a repülőgéproncs kiemelésének szakmai vezetője. Merthogy időközben kiderült: a pilótát mégsem a gép közelében, hanem állítólag jóval távolabb temették el. A kutatás utolsó napján végül mégis sikerült megtalálni a pilóta földi maradványait, amelyek az exhumálás, illetve azonosítás után a körmendi családi kriptában kerülnek.


Élt huszonnyolc évet



A körmendi születésű Bejczy József századost 1941-ben először Kecskemétre, az 1/4. Dongó vadászrepülő-századhoz, majd Nyíregyházára, az 1/3. Puma vadászrepülő-századhoz vezényelték. 1942 decemberétől a keleti fronton négy légi győzelmet aratott. 1944 nyarán századossá léptették elő; újabb két győzelem után, november negyedikén ellenséges terület fölött eltűnt, feltehetőleg légvédelmi találat miatt. A területen szovjet páncélosegységek rejtőztek. A bevetésen lévő magyar gépek felfedezték a lánctalpnyomokat és támadásra indultak, amikor a földről heves légvédelmi tüzet kaptak. A kísérők szerint a századparancsnok gépe lapos szögben a földbe csapódott. A szovjet megszállás, valamint a háború utáni események miatt a pilóta sírját 1948 körül beszántották, repülőgépének maradványait betemették. (Az archív fotón az eredeti Puma-embléma mögött Heppes Aladár, jobboldalán Újszászy György, baloldalán Bejczy József.)

 
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.